Een selectie
Werkwijze
Klei is mijn belangrijkste materiaal.
De eigenschappen van een materiaal zijn bepalend voor de mogelijkheden om te vormen.
De tactiliteit van klei en dat je het met je handen kan bewerken en vormen is de basis van de basis voor mijn werk.
Mijn credo is dat alles wat er is en wat er ontstaat waarde en schoonheid heeft.
Dit is de basis van de basis van mijn manier van werken.
Ik heb dan ook geen vaste werkwijze in hoe ik de klei benader, aanpak en vorm.
Ik kijk als klassiek beeldhouwer, als vrouw, als moeder: dat beweegt me.
Uitgelicht: recente beelden en exposities
Saunter Shelves en -Bowls, Clayscaping en SaunterPiece
2020 Det Smeets Ceramic Saunterer bij Adk
Saunter Shelves: Keramische stillevens als reliefs verticaal aan de wand.
Reliefs opgebouwd uit kleine keramische voorwerpen, zoveel mogelijk thematisch bij elkaar geplaatst, zelfgemaakt of weeskeramiek achtergelaten door cursisten. Vaak onooglijke voorwerpen gedoemd om in de in de afvalbak verdwijnen die ik samenbreng zodat ze niet verloren gaan. De voorwerpen worden met behulp van glazuur vastgestookt op keramische ovenplaten.
Clayscaping
In samenwerking met publiek realiseerden we in een aantal bijeenkomsten een kleilandschap waarin iedere deelnemer een persoonlijke inbreng had. Een nieuwe groep bezoekers reageerde op de voorgaande zodat verschillende beeldtalen bij elkaar een groot werk vormden.
Deze Clayscaping werd vervolgens verdeeld in tien aparte stukken en op keramische schalen in een cirkel gepresenteerd op de vloer van de galerie.
SaunterPiece
Het laatste project was een in situ installatie die ik aanbracht op de traptreden van de galerie. van tientallen voorwerpen (weeskeramiek) leken in een woeste modderstroom tot stilstand gekomen op de treden van de galerie.
Bali aan de Amstel
Het turquoise beeld wordt gedragen door een met goudbrokaat beklede stenen cilinder. In de opening van de stof staan kleine vaasjes waar je bloemen in kunt schikken. Het geheel staat op keramische koepel. Het schikken/offeren van bloemen en het versieren/aankleden van beelden is in Nederland niet gebruikelijk. In veel aziatische landen en met name op Bali is het onderdeel van het dagelijks leven. Vandaar "Bali aan de Amstel". Het beeld wordt van 7 januari tot 17 februari getoond bij Galerie Adk Ada de Koning actuele kunst.
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Any kind of creature
2014-2016, keramiek, breedte 60cm, hoogte 45cm, diepte 11cm
"Any kind of creature" is de verschijningsvorm van een nieuw gesignaleerd wezen:
onder water, zwevend en zachtjes borrelend beweegt het zich voort.
Het beeld ontleend zijn naam aan en ontstond mede geinspireerd door
cross-artform performance collective "Any kind of creature" en hun produktie "Life as it should be".
Verschillende tinten wit verbinden de verschillende onderdelen van het beeld.
Any kind of Creature werd zomer 2016 getoond bij Adk Actuele Kunst in Amsterdam.
Rakuman
2016, keramiek, berken en draad, hoogte 40 cm
Het masker is afgedrukt op een gezicht en kreeg zijn kleur in een Rakustook.
In de Rakustook werd het masker bij 1000 graden Celsius uit de oven gehaald en in een vat met krant en stro geplaatst. Daar kreeg het zijn uiteindelijke kleur en werd de craquelé en het niet geglazuurde oppervlak zwart geblakerd.
Het masker is met de draad gebonden op drie berkenstammetjes. Het voegt zich makkelijk naar de stammetjes, de witte kleur komt overeen en de binddraad gaat een relatie aan met de craquelé. Het hout vormt een hals voor het masker en het verwijst naar het vuur waar het masker in gestookt werd en naar een mogelijk nieuw vuur.
"Rakuman" werd in januari 2017 getoond bij AdK Actuele Kunst in Amsterdam.
Wil je mijn atelier bezoeken? Je bent van harte welkom.
Neem contact op en we maken een afspraak. Email: info@detsmeets.nl, telefoon: 06 – 194 273 11